William Nygård förväntad mästare i första putt-KM

Publicerat: 2023-07-23 14:11 - Skrivet av Hans Bloom

Det blev en förväntad vinnare i Rättviks Golfklubbs första putt-KM. Proffsspelaren William Nygård vann närmast före sin far, klubbens pro Magnus Ahlgren, som delade andraplatsen med Gabriel Lundqvist.

Putt-KM var det första arrangemanget av klubbens nya medlemskommitté, bestående av Magnus Ahlgren, Mats Blom, Jonathan Erlandsson och Becky Hicks.
Första klubbmästerskapet lockade 24 deltagare.
De delades in i åtta grupper om tre spelare,
De fick totalt spela fyra 9-hålsrundor på klubbens övningsgreen med omfördelning efter de inledande två rundorna och även efter tredje rundan.
Banchefen Mats Blom hade lagt en variationsrik bana med inslag av olika hinder och pliktområden och alla nio hål hade par 2 vardera.
Efter första rundan ledde Åke Nalén med ett slag tillgodo på bland andra William Nygård, Magnus Ahlgren, Mats Friberg och Gabriel Lundquist.
De två sistnämnda delade ledningen efter två rundor varefter alla deltagare samlades för den ingående middagen i klubbrestaurangen.
Måltiden hade uppenbarligen olika inverkan på deltagarna.
I alla fall kom en del tillbaka ut på övningensgreenen stärkta i spelsinnet medan andra började putta sämre.
William Nygård var ensam i ledningen efter tredje rundan med +3, som han lyckades behålla efter sista 9-hålsrundan samtidigt som hans far Magnus Ahlgren och Gabriel Lundquist landade på +5 slag och delade andra platsen.
- Tävlingen blev väldigt uppskattad. Alla ville att vi skulle fortsätta med det här, säger Mats Blom, som själv delade fjärdeplatsen med Felix Sjöblom, på +6 slag.

HANS BLOOM

Banchefen Mats Blom förklarar ett hinderhål för deltagarna.

Nöjda deltagare i klubbens första putt-KM

Mats Friberg puttar försiktigt på ett hinderhål.