Nytt grepp i RäGK - receptionist blir tränarassistent

Publicerat: 2023-05-25 13:56 - Skrivet av Felix Sjöblom

Rättviks Golfklubb (RäGK) tar ett annorlunda grepp för att stärka sig inför framtiden.

Receptionisten Felix Sjöblom blir även tränarassistent till klubbens pro Magnus Ahlgren.

- Jag tror att det här stärker och utvecklar klubben på lång sikt, säger klubbchef Magnus Eriksson.

Magnus Ahlgren har varit pro i golfklubben sedan 1991.

Utöver lektions- och kursverksamhet driver han även golfbutik, drivingrange, klubbens studio och ungdomsakademin.

Hans framtid i klubben har dock en tid varit oviss med utlöpande kontrakt 2023.

- Nu har nya styrelsen gett honom förlängt kontrakt i fem år. I gengäld bjuder Magnus klubben på att Felix Sjöblom får ge obegränsat med lektioner. Pengarna från dem går till klubben, berättar klubbchef Magnus Eriksson och fortsätter:

- Jag tror det är unikt att en golfklubb och en entreprenör går ihop på det här viset.

Felix Sjöblom, t v, kommer framöver att assistera golfpron Magnus Ahlgren med träningslektioner i Rättviks golfklubb

Magnus Ahlgren ligger själv bakom lösningen för att utöka lektionsverksamheten. Och i förlängningen kanske han efterträds av Felix.

- Jag är 58 år och det här är ett sätt att få en sömlös övergång. Jag vill ju nån gång lämna bygget med stil. Det här är också "min" klubb, som jag vill att det ska gå bra för, framhåller Magnus.

31-årige Felix Sjöblom har nyss inlett en utbildning för att bli PGA-tränare (Professional Golfers’ Association).

- Jag har just blivit klar med första steget, tränarassistentutbildningen, säger Felix, som brunnit för golf sedan tonårstiden.

Han jobbade två år i RäGK:s reception och fick första "riktiga" jobbet i golfföretaget Dormy i Örebro. Efter fem år där handplockades han åter till RäGK förra året.

Felix har redan tagit hand om juniorträningen i klubben.

Samtidigt bollar han idéer om golfträning med mentorn Magnus Ahlgren.

- Det känns skönt att få växa in i rollen som tränare, konstaterar en inspirerad Felix Sjöblom.

- Jag känner mig också jätteinspirerad av det här, säger Magnus Ahlgren.

Skrivet av: HANS BLOOM