Nu ska golfklubbens bäste puttare 2023 koras

Publicerat: 2023-07-06 16:29 - Skrivet av Felix Sjöblom

Nu ska golfklubbens bäste puttare 2023 koras. Vem är bäst på att putta i Rättviks Golfklubb?

Vem är bäst på att putta i Rättviks Golfklubb?

Svaret ges när klubbens första Putt-KM avgörs.

– Det är ingen elittävling utan alla tävlar på samma villkor, säger klubbens pro Magnus Ahlgren.

Magnus, som är med i klubbens medlemskommitté, berättar att det länge pratats om att ordna ett klubbmästerskap (KM) i puttning.

Lördag 15 juli är det dags för premiärtävlingen.

– Vi hoppas förstås att det ska bli ett återkommande arrangemang, säger Magnus Ahlgren.

Men varför ett särskilt KM i puttning?

– Dels har vi tänkt att ta ut ta en del av spelet, dels är puttningen en helt annan grej än själva spelet. Puttningen behöver ju inte vara direkt kopplat till handicap.

Exakt hur KM avgörs är lite beroende av hur många som anmäler sig.

- Vi vill ha minst 30-40 deltagare, säger Magnus Ahlgren.

Grundtanken är att alla deltagare får spela fyra varv på en 9-håls bana på klubbens övningsgreen.

De åtta bästa kvalificerar sig till finalspelet, som avgörs genom utslagning i 9-håls matcher.

– Vi vill gärna att många tar chansen och är med. Det här är ingen elittävling, framhåller Magnus Ahlgren.

– Vi räknar med trevlig gemenskap med musik och middag efteråt. Under prisutdelningen blir det även utlottning av priser. Det går också bra att komma på middagen utan att vara med tävlingen.

Tänker du själv delta i den?

– Jag hoppas kunna vara med, säger Magnus Ahlgren.

Skrivet av: HANS BLOOM