Marc Olsson har spelat golf i 67 år

Publicerat: 2023-06-15 10:11 - Skrivet av Magnus Eriksson

Marc Olsson i Rättviks Golfklubb började spela golf 1956. 67 år senare är 95-årige Marc bland de äldsta golfspelarna i Sverige. - Det är nog så, håller han med om.

Marc Olsson rattar ofta sin bil från bostaden i centrala Falun till Rättvik för att träna och spela.
- Jag trivs i Siljansbygden och Rättviks. Passar ofta på att äta lunch och träffa andra att prata med när jag åker hit..
När vi träffas står han på drivingrangen vid golfbanan och slår iväg boll efter boll.
- Fast numera tar det lite längre tid för kroppen att komma igång. Och gåendet på banan är svårare. Får se om det blir nåt tävlande i år. I så fall måste jag åka bil.
Marc bär en vit pikétröja och ovanför bröstfickan står det NM 2009 Rotarygolf Horsens.
- Det var sista Rotarytävlingen jag deltog i, berättar han och avslöjar att han spelat Nordiska Mästerskapen för Rotarymedlemmar cirka 30 gånger och EM 13 gånger, med två EM-brons och ett EM-guld som främsta meriter.
Segern i österrikiska Kitzbühel 2001 är hans roligaste golfminne.
- Det ösregnade och banan badade i vatten. Jag ville inte spela då men en tysk läkare sa att "han ska spela" och betalade min startavgift. Det var också en dam från Falun med och hon vann sin poängbogeyklass på två poäng.
Marc, som ursprungligen är från Vikmanshyttan, var nyutbildad jurist och satt ting i Mariestad då han började med golf.
- På den tiden köpte man inte golfset utan en klubba i taget. Vi var några på jobbet som åkte till Billingens golfklubbs 9-hålsbana.
Marc åkte sedan till USA för att studera engelska. När han återkom till Sverige blev han skattejurist hos Länsstyrelsen Värmland i Karlstad där nybildade Karlstads GK höll till på en liten bana vid gamla flygfältet och 1959 togs en ny 9-hålsbana i bruk.
Marc blev sekreterare i klubben och när han flyttade till Göteborg 1972 för jobb vid Kammarrätten där förärades han av Karlstads GK livstids fri greenfee.
Under tiden som medlem i Delsjö GK i Göteborg blev det mycket golf.
- Jag spelade i stort sett året om och som lägst var jag nere på handicap 6.
När Marc 1980 av regeringen utsågs till lagman vid dåvarande Länsrätten i Kopparbergs län gick flyttlasset till Falun där han en kort tid spelade golf på banan i Aspeboda.
Men han trivdes inte riktigt bra i klubben och då några föreslog att han skulle gå med i Rättviks Golfklubb gjorde han det och det har han aldrig ångrat.
- Klubben har genom alla år hållit ett gott kamratskap. Här finns inget snobberi och översitteri, säger Marc Olsson, som inte har några planer på att sluta spela golf.
- Fast nu tar jag ett år i taget.
HANS BLOOM