Mikael Abelin - mest överlägsne vinnare hittills

Publicerat: 2023-07-28 07:58 - Skrivet av Hans Bloom

Det var som vanligt en torsdag slagspel på programmet när 55+ sektionen hade tävling 27 juli. Då blev Mikael Abelin säsongens hittills mest överlägsne vinnare sedan han skjutit 64 slag netto.

I halvklart väder och inte så mycket vind ställde 40 deltagare varav fem kvinnor upp till spel i tredje deltävlingen av Torsdagsmästaren.
Att det rådde fina förhållanden återspeglade sig även i resultaten.
Det var nämligen länge sedan så många som fyra spelare sköt under banans par 70 netto och just det sköt även en trio.
Det sköts även sju birdies och en eagle.
För den senare svarade sektionsordförande Ulf "Rory" Haak då han på 400 meter långa hål 6 sköt tredje slaget från cirka 115 meter i hålet. Dessutom sköt han en birdie och landade till slut på 69 slag netto.
Ändå räckte det "bara" till en fjärde plats.
Tidigt startande Mikael Abelin, med spelhandicap (SHCP) 27, kom nämligen i mål med 64 slag netto och höll med det enkelt undan för resten av spelfältet.
Klubbens nye ordförande Philip Hagberg, med SHCP 10, sköt dock finfina 78 slag brutto och knep andraplatsen före Morgan Emtner.
Noterbart i övrigt är att fyra av de fem startande kvinnorna placerade sig bland de tio bästa och att notoriske pristagare Lars Hindriks knep femte platsen före formtoppade Lisa Kallur och Kerstin Hed.

Resultat slagspel 27 juli: 1) Mikael Abelin, 64 slag, 2) Philip Hagberg, 68, 3) Morgan Emtner, Uppsala GK, 68, 4) Ulf Haak, 69, 5) Lars Hindriks, 70, 6) Lisa Kallur, 70, 7) Kerstin Hed, 70.

På bilden ses de sex pristagarna, fr v Lisa Kallur, Morgan Emtner, Mikael Abelin, Philip Hagberg, Ulf Haak och Lars Hindriks.