Lasse Larsson sköt fyra birdies och vann

Publicerat: 2026-06-25 17:10 - Skrivet av Hans Bloom

IMG 6043

Lasse Larsson sköt fyra birdies och vann i stor stil säsongens andra deltävling i Torsdagsmästaren.

Tävlingen omfattar fem deltävlingar i slaggolf och deltagarna får tillgodogöra sig de fyra bästa resultaten.
Första deltävlingen i maj lockade 42 deltagare.
I den andra upplagan, torsdag 25 juni, kom 40 till start.
De fick spela i skönt väder med nordlig/nordvästlig vind.

Elva av deltagarna klarade av att skjuta sin spelhandicap (SHCP) eller bättre.
Allra bäst spelade som nämnts Lasse Larsson. 
Han hade tävlingens lägsta SHCP 8 och sköt 73 slag brutto varför han landade på finfina 65 slag netto.
- Jag började rätt dåligt och låg tre över par efter tre hål. Men sen gick det bättre. På sista hålet låg jag strax utanför green och puttade i hål för birdie, berättar Lasse

Noterbart är att det troligen noterades rekord i antal birdies.
Totalt sköts hela 27 stycken och av dem sköt Lasse fyra, varav tre kom på avslutningsrundan hål 10-18, som han avverkade på par 35.
Åke Nalén, med SHCP 32, knep andraplatsen med 67 slag före en kvartett, som sköt 69 slag netto vilket krävdes för prisplats.
Anders Kallur, med lägsta SHCP av dem, knep tredjeplatsen och sköt tre "fåglar".

Dagens golfcitat: ”Det är inte hur bra du spelar, det är hur bra du hanterar hur dåligt du spelar.” (Ben Hogan)

Resultat torsdag 25 juni, slaggolf: 1) Lars Larsson, 65 slag, 2) Åke Nalén, 67, 3) Anders Kallur, 69, 4) Kenneth Sjöblom, 69, 5) Gunnar Friberg, 69, 6) Åke Rosengren, 69.

På bilden ovan ses pristagarna. Fr v stående Gunnar Friberg, Åke Nalén, Kenneth Sjöblom, Åke Rosengren och Anders Kallur. Knästående lunchvinnaren Mats Blom och segraren Lasse Larsson. FOTO: EWA KARLES

 

Sök på sidan