Lägre spelhandciap avgjorde då Kenneth Sjöblom vann
Publicerat: 2026-06-23 15:26 - Skrivet av Hans Bloom
Spelhandicapen (SHCP) blev avgörande när Kenneth Sjöblom vann 55+sektionens poängbogey tisdag 23 juni.
Kenneth, med SHCP 12, och Lena Stors-Uhlin, med SHCP 29, sköt hela 42 poäng vardera.
Duon gjorde varsin stark niohålsrunda.
Lena sköt 24 poäng på hål 1-9 medan Kenneth sköt 23 poäng på hål 10-18 då han även sköt en av dagens totalt fyra birdies.
43 deltagare, varav sju damer, kom till start.
De bjöds åter på bra väderförhållanden och greener som blir bättre och bättre.
Men av resultaten att döma inbjuder de även till osäker putsning.
Endast elva deltagare sköt på eller bättre än sin spelhandicap och 37 poäng räckte till prisplats.
Dagens goilfcitat: "Den här putten är från ett sådant avstånd att antingen går den i eller så missar han." (Göran Zachrisson)
Resultat poängbogey 23 juni: 1) Kenneth Sjöblom, 42 poäng, 2) Lena Stors-Uhlin, 42, 3) Tomas Östlund, 39, 4) Mikael Abelin, 37, 5) Lars Grapenson, 37, 6) Jan Johansson, 37.
På bilden ovan ses segrande Kenneth Sjöblom framför fr v Jan Johansson, Lars Grapenson, Lena Stors-Uhlin, Mikael Abelin, Tomas Östlund och lunchvinnaren Ewa Karles.
Hans-Erik Eskils slår iväg bollen på hål 18 medan Sivert Andersson tittar på.