Historisk seger för Öst-laget i årets Rättvik Cup

Publicerat: 2024-05-26 10:57 - Skrivet av Hans Bloom

För sjätte året i rad genomfördes Rättvik Cup på hemmabanan onsdagen den 22:a maj. Efter ett par mycket snabba segrar i singelmatcherna slutade tävlingen med en solklar Öst-seger 7,5-4,5 poäng.

Då Väst-laget tidigare dominerat denna tävling med fem raka vinster var det ett revanschhungrigt och taggat Öst-lag som kom till start.
Då Väst-laget dessutom ofta har haft svårt att få ihop lag, fick Öst återigen låna ut några spelare, som givetvis gjorde vad dom kunde för att stötta Väst. Öst-laget representerar alltså Lerdalssidan i Rättvik och Västlaget Vikarby-sidan.
Tävlingen genomförs i Ryder Cup-format, i år med Irish greensome, bästboll och singelmatcher på schemat. Totalt åtta matcher fördelat på 16 spelare per lag.
Till en början tog Väst ett par poäng, men ju längre dagen skred mattades Väst i den heta solen och Öst tog över helt.
Öst-kaptenen Lasse Hindriks fick höja vårt vandringspris i samband med vårt efterföljande samkväm, med mycket goda grytor från Qenan.
Extra kul att vi nu med en ny krögare, börjar få till mer närvaro vid våra prisutdelningar. Låt oss jobba för att oftare ha samlingar på vår restaurang i samband med olika tävlingar. Alltid trevligt att sitta surra lite om vad som hände därute.
Väst får nu slicka sina sår och under sommaren jobba fram en jämnare formnivå för sina spelare samt dessutom redan nu fler spelare, så att vi 2025 kanske kan vara 20 spelare per lag?
Tack alla för en härlig dag och stort GRATTIS Öst-laget till denna tydliga historevändning.
Cheers / Rory