Evy Johansson vann Rättvik 55+ Invitational 2023 före maken Peter

Publicerat: 2023-08-28 13:18 - Skrivet av Hans Bloom

Rättvik 55+ Invitational 2023 artade sig sista dagen till en ren familjeangelägenhet. Till sist vann Evy Johansson före maken Peter, som hon dessutom spelade ihop med de två sista tävlingsdagarna.

- Tack ska ni ha allihopa, sa hon i sitt segertal.
- Vi misstänkte att ni snackat ihop er om att om ni spelar lika bra bägge två så får ni spela ihop, skojade tävlingsledaren Ulf Haak när han förrättade prisutdelningen på söndagseftermiddagen.
Det var fjärde året i följd den unika 4-dagars tävlingen, som tidigare hette RäGK 55+ Open, genomfördes.
Årets upplaga blev en succé.
Rekordantalet 74 deltagare kom till start och 51 av dem gick vidare till spel under den fjärde dagen.
Klubbstyrelseledamoten Anders Kallur framhöll hur tävlingen på kort tid artat sig till en tradition när han tackade tävlingens initiativtagare Ulf Haak i samband med prisutdelningen.
Anders Kallur såg även till att en stor publik hyllade Ulf genom att göra den berömda "vågen" då han promenerade fram till det 72:a och därmed sista hålet.
Ulf "Rory" Haak gick då i ledarbollen med hemmaspelarna Lennart "Lelle" Karlsson och Pär Öberg, efter att han tagit en stor ledning redan efter 36 hål och sedan försvarade ledningen efter 54 spelade hål.
Fast "Rory", som av förklarliga skäl haft mycket att stå i under tävlingens gång, orkade inte riktigt hålla spelet uppe den sista dagen.
Han kom ändå på en finfin femte plats totalt, exakt tio slag netto efter segraren Evy Johansson.
Hon låg på sjätte plats efter två dagar och på femte plats efter tre dagars spel medan maken Peter låg på fjärde plats de dagarna.
Under den avslutande dagens spel fortsatte paret Johansson att spela bra och avancerade till täten varför de sista hålen blev en intern uppgörelse mellan dem.
Eva sköt två slag bättre netto än Peter under finalrundan och vann med samma antal slag tillgodo på honom.
Även årets upplaga av Sveriges enda 72-hålstävling för 55+are spelades med lite annorlunda ordning av hålen, med första utslag på normala hål 9 och avslutning på Rättviks Golfklubbs "signaturhål", hål 8.
Ett digert prisbord, med totalt värde av 20 000 kronor, stod uppdukat när Ulf Haak genomförde prisutdelningen, som dominerades av värdecheckar på Hotell Lerdalshöjden.
I huvudtävlingen erhöll de sju främsta priser.
Dessutom delades scratchpriser ut. Från röd tee vann Lennart "Lelle" Karlsson och från gul tee vann Peter Klingvall, Leksands GK.
Priser i "närmast hål"-tävlingen tillföll Hans Jax, Rättviks GK, Bengt Boethius, Wäsby GK Lisa Kallur, Rättviks GK och Mats Danielsson, Mora GK.

HANS BLOOM

Resultat Rättvik 55+ Invitational 2023 24-27 augusti: 1) Evy Johansson, Rättviks GK, 282 slag, 2) Peter Johansson, do, 284, 3) Pär Öberg, do, 288, 4) Lennart Karlsson, do, 291, 5) Ulf Haak, do, 292, 6) Mats Danielsson, Mora GK, 293, 7) Lisa Kallur, Rättviks GK, 294, 8) Johnny Petersson, Haninge GK, 296, 9) Ingvar Ingeroth, Bollnäs GK, 296, 10) Anders Kallur, Dalsjö GK, 297.

På stora bilden ses vinnaren Evy Johansson omgiven av trean Pär Öberg t v och tvåan maken Peter Johansson.

De sju pristagarna i huvudtävlingen, fr v Ulf Haak, Pär Öberg, segraren Evy Johansson, Peter Johansson, Lennart Karlsson, Mats Danielsson och Lisa Kallur.

.

Scratchpritagarna Peter Klingvall, Leksands GK och Lennart Karlsson, Rättviks GK

Tävlingens initiativtagare Ulf Haak puttar på 72:a hålet.