Bibbi Andersson och Tage Blixt vann

Publicerat: 2023-06-01 15:16 - Skrivet av Hans Bloom

Irish greensome stod på programmet då 55+ sektionen ordnade tävling torsdag 1 juni. Då sattes samspelet på prov och duon Bibbi Andersson och Tage Blixt kompletterade varandra bäst och vann.

Tävlingsledarna Ulf Haak och Elisabeth Piehl hade fördelat 32 anmälda i 16 tvåmannalag, som i handicaphänseende skulle vara så jämna som möjligt.
Det visade sig att fördelningen lyckades väl då alla lag på tio i topp-listan återfanns inom sju slag, trots spel i frisk nordlig vind.
Det lag som hade lägst spelhandicap totalt nollställdes varför endast ett slag drogs av från bruttoresultatet.
Tage Blixt och Bibbi Andersson verkade en aning förvånade då "Betzy" Piehl vid prisutdelningen under lunchen i golfrestaurangen förkunnade att de vunnit.
Detta med ett slag tillgodo på duon på andra plats, undertecknad i par med Janne Engqvist.
Fast i samband med fotograferingen hade Tage Blixt hämtat andan och konstaterade segervisst att:
- Vi spelade egentligen bra på alla hål utom det tredje.
HANS BLOOM

Resultat Irish greensome torsdag 1 juni: 1) Bibbi Andersson och Tage Blixt, 84 slag, 2) Hans Bloom och Janne Engqvist, 85, 3) Hans Bolmstam och Kjell-Ove Widman, 4) Lisa Kallur och Ewa Karles, 86, 5) Nina Hedlund och Åke Mårs, 88.

Fotnot: Irish greensome är en variant av greensome där båda spelarna slår ut från tee och sedan, på hål med par 4 och par 5, slår ytterligare ett slag på partnerns boll (oavsett om någon boll fått pliktslag). Därefter väljer paret vilken boll de vill fortsätta att spela på.

På bilden ovan ses fem av de sex pristagarna, fr v Hans Bolmstam, Bibbi Andersson, Tage Blixt, Jan-Erik Engqvist och Hans Bloom. FOTO : ULF HAAK

Klubbordförande Philip Hagberg på väg att slå andra slaget på hål 17 på Åke Naléns boll.