55+ News April!

Publicerat: 2024-04-24 16:42 - Skrivet av Felix Sjöblom

Nu är det äntligen dags för säsongsstart. Rättviks Golfbana öppnar 9 hål (hål 1-9) på lördag 27 april klockan 12:00 efter städdagen.

Golfvänner!

Äntligen närmar sig säsongstarten & om vädergudarna är med oss, så öppnar banan på lördag-em 27/4. Greenerna verkar ha klarat sig bra i vinter, sannolikt mycket tack vare vinterskottningsgruppens fina arbete med skotta bort snön i flera omgångar. En stor eloge till hela stora gänget med Anders Ohlins ledning. Här följer viktiga observandum för den närmaste perioden:

# Idre Cup 4-5/8!

Då hotellet i Idre måste ha svar från oss senast nu i månadsskiftet, måste vi be alla intresserade att anmäla sig snarast, absolut senast den 27/4. Anmälningsavgiften på 500:- skall också vara inbetald till vårt swish-nummer samma datum. Slutbetalning sker under juli månad. Mer detaljer på hemsidan.

# 55+ Säsongsstart!

Om banan öppnar den 27:e, så spelar vi vår första tävling tisdagen den 30/4. Traditionsenligt en scramble, där vi lottar jämna lag. Från torsdag den 2/5, spelar vi vanliga tis- & tors-tävlingar. Spelprogrammet finns på hemsidan samt på våra anslagstavlor. Observera att vi som förra året måste anmäla oss till resp tävling senast kl 17.00 två dagar före spel. Glöm ej att välja vilken tee Du vill spela ifrån.

# Dam-upptakt 12/5!

Damsektionen bjuder in till ett Dam-upptaktsmöte denna söndag, med bl a både range-träning & ”regelvandring” enligt uppgift. Passa på att träffa andra damer i klubben & säkert få inspiration att såväl spela mer golf, som att deltaga på våra tävlingar. Karin Wikzell håller som tidigare i damernas Måndagsgolf. Våra hemsideflikar innehåller nu också speciella flikar för Dam-aktiviteter.

# Rättvik Cup 22/5!

Vårt interna Ryder Cup mellan stans öst- & västsidor, d v s Lerdalssidan mot Vikarbysidan. En jättekul lagmatch, där vi planerar för ett samkväm efteråt med resultat-genomgång & prisutdelning. Mer detaljinformation på vår hemsideflik för denna tävling & anmälan på Min Golf som vanligt, senast 16/5.

# Våra Matchspel!

Många av oss tycker Matchspel är höjdpunkten i golf. Om Du inte har spelat Match tidigare, anmäl Dig & testa, i singelspel eller lagspel (Irish Greensome). Marianne & Leif Lundin ansvarar i år för dessa, & hör av Dig till dom angående anmälan, alternativt på anmälningslistorna på våra anslagstavlor. Mer detaljinfo på hemsidan & tveka inte att fråga Dina golfkompisar eller oss om denna pärla tillspelform.

# Rättviks Golfrestaurang by Qenan!

Qenan (vår nya krögare) öppnar restaurangen senast samma dag som banan öppnar, & räknar med att kunna ha öppet preliminärt 09-18 alla dagar hela säsongen. Detta beror givetvis också på hur mycket vi & våra gäster äter där. En jättehärlig kille som har höga ambitioner, både vad gäller maten som service. Han kommer att ta 125:- för en lunch, där man kan välja mellan två rätter + ett vegetariskt alt. Deltagare på våra tis- & tors-tävlingar kommer att betala bara 105:-, vilket visar hans vilja att vi skall äta där. Han kommer också att ansvara för kiosken, ung med samma upplägg som förra året, med swish-betalning. Han har också rabatthäften med stämplar, där 11:e fullpris-lunchen blir gratis, vilket givetvis är bra för andra dagar vi vill äta där, förutom våra tävlingsdagar. Låt oss hjälpas åt att ge honom en bra start!

# Våra Funktionärs- & Soptömnings-uppdrag!

Årets listor för detta arbete är nu utmejlade till alla som är berörda. När vi fått in ev byten, så kommer dessa listor att finnas både på hemsidan & på våra anslagstavlor. Vänligen kolla att Du kan genomföra de uppdrag Du fått & om Du måste byta, är det jätteviktigt att tydligt meddela såväl Ewa Karles (ansvarig) som resp tävlingsledare. Ta noga del av sopsorterings-instruktionen, om Du har ett soptömnings-uppdrag. Här gör vår sektion en stor insats för klubbens verksamhet, som också uppskattas mycket!

# Eclectic – årets nya tävlingskomplement!

Detta tävlingsmoment sträcker sig över hela säsongen & går ut på att få en så hög total poängsumma för alla 18 hålen, där man antecknar resp hålresultat när men är nöjd med detta. Den hål-poäng man antecknat kan sedan inte ändras. Till sista tävlingen skall således alla 18 hålen vara fyllda. För mer detaljinfo om denna spelform, kontakta gärna oss i styrelsen eller tala med GIT-ansvarig.

# Klubbens nya hemsida!

Då klubben sedan förra året har en ny hemsida, som är såväl oerhört informativ som snyggt layoutad, så är den väl värd en rundtur. Innehåller bl a många fina bilder & filmer, samt en tydlig struktur, där vi 55+ har flikar för i princip allt vi gör under säsongen. Kolla & berätta gärna vad Du tycker, så vi ytterligare kan förbättra vår kommunikation. Förutom med dessa nyhetsbrev, så är det på dessa flikar Du hittar det vi gör. Då vi har rätt många tävlingskomplement under säsongen, kan det vara bra att här uppdatera sig.

Ha nu en kul golfsäsongs-upptakt & tveka inte att höra av Dig om något är oklart! / 55+ styrelsen