55+ Sektionen

55+ Sektionen i Rättviks Golfklubb är en gemensam dam- & herrsenior-sektion, som representerar alla medlemmar som redan fyllt eller detta år fyller 55 år.

Uppgiften för 55+ sektionen, är främst att stimulera till seniorspel och skapa tävlingar för seniorgruppen, samt sekundärt ordna senioraktiviteter inom klubben.

All verksamhet sker i en god kamratlig, vänskaplig och social anda.

55+ svarar för samordning/ledning av tävlingar såsom:

• Tisdags- och torsdagsgolfen (i princip tävling varje tisdag och torsdag under säsongen, tisd normalt poängbogey & torsd normalt slaggolf)
  • Matchspel (individuellt och lag)
  • Birdieligorna
  • Månadens Stjärna
  • 55+ Champ
  • TorsdagsMästaren
  • Rättvik Cup
  • Kraftslaget
  • Idre Cup
  • Fjällcupen
  • Rättvik 55+ Invitational
  • Sektionens traditionella säsongsavslutnings-scramble

55+ kan genomföra utbildning för seniorgruppen.

55+ anordnar seniorutbyten med andra klubbar.

55+ genomför sin verksamhet med en årligen reviderad verksamhetsplan innehållande  egen ekonomi/budget inom ramen för klubbens samlade årsplan.

55+ svarar för rapportering av sin verksamhet till klubben.

55+ ansvarar, på klubbstyrelsens uppdrag, för enklare underhåll av banan samt för viss renhållning.

55+ biträder på uppdrag av klubbstyrelsen med administrationen av vissa av klubbens tävlingar.